Ken je de onderlinge betrokkenheid in de zorg? Het is een werksfeer waar je vooral met vrouwen werkt, overal wat van vindt, ervan overtuigd bent dat je het goede voor hebt met de bewoners en ervan overtuigd bent dat je niet meer zo veel te leren hebt … Oei! Of dit klopt?
Wel is waar dat er “in de zorg” vaak te weinig methodisch wordt gewerkt. Methodisch wil zeggen: volgens een vaste methodiek met heldere stappen waardoor je precies weet wat je wanneer doet en wanneer het resultaat goed genoeg is om naar de volgende stap te gaan. Maar in het team van Nelly werken ze niet methodisch, maar melodramatisch. Ze maken van al het onbegrepen gedrag van de bewoners een drama. En je bent juist zorgverlener om professioneel en stapsgewijs de juiste zorg te verlenen.
Er is natuurlijk het nodige geprobeerd. Een extra teamoverleg, een paar collega’s laten scholen in ‘methodisch werken’ en een teamcoach. Toch zijn ze er nog niet in het team van Nelly, want iedereen moet methodisch willen werken en dat met hart en ziel! Wat is nu het meest effectief om daar te komen?
Ons advies? Realiseer je dat je pas in het hele team een methodische aanpak krijgt, als iedereen daarin geschoold is. Dus maak een rooster waardoor iedereen binnen een paar maanden geschoold is. En werk aan een échte professionaliseringsslag van je team! Zo doe je dat in 3 stappen:
Stap 1
Veel situaties van onbegrepen gedrag lijken op elkaar. Er is een bewoner die vaak, te vaak, in hetzelfde gedrag ‘belandt’ waarbij correctie onmogelijk is. Dat varieert van ‘roepen’ tot ‘schelden’. Of bij andere bewoners van positief gedrag tot huilbuien. We noemen dit ‘onbegrepen’ gedrag omdat de oorzaak niet direct duidelijk is.
De eerste stap? Zo nauwkeurig mogelijk beschrijven wat en wanneer iemand iets doet. Je neemt geen genoegen met vage labels (mijnheer is ‘lastig’) maar beschrijft elke handeling zo nauwkeurig alsof je het filmt.
Stap 2
Je bent geen onderzoeker die alleen maar helder en concreet beschrijft wat er gebeurt, maar ook aandacht voor de bewoner met dit bepaalde gedrag heeft. Dus zorg ervoor dat dhr. F of mevr. K na hun uitbarsting begripvol worden opgevangen.
Stap 3
Volg je bewoner breder dan alleen op dit moment. Verdiep je in hem of haar. Via een checklist waardoor je echt op zoek gaat naar oorzaken én ombuigingen daarvan, zodat hij zelf minder last heeft van zijn eigen gedrag. Hij begrijpt zichzelf ook niet.
Meer weten over onbegrepen gedrag? En leren over onbegrepen gedrag? Kijk dan op www.onbegrepengedrag.nl